محمدسعيد فلاحي در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس درباره آخرين اقدامات مربوط به توليد خودروي مشترك سايپا و پروتون اظهار داشت: بررسيها در اين زمينه در حال انجام است ولي هنوز به جمع‌بندي نهايي نرسيده‌ايم.
وي با بيان اينكه نمايندگان شركت پروتون چندين مرتبه به ايران سفر كرده‌اند، افزود: نمايندگان ايران نيز براي پي‌‌گيري مذاكرات چند بار به مالزي سفر كرده‌‌اند تا به يك تعريف مشترك دست يابيم و براي توليد محصولي كه براي بازار دو شركت مناسب باشد، اقدام شود.
وي ادامه داد: بايد خودرويي توليد كنيم كه قابليت رقابت و عرضه در بازارهاي هدف ايران و مالزي را دارا باشد و ارزش افزوده مناسبي را براي هر دو طرف ايجاد كند.
فلاحي تاكيد كرد: تا زمانيكه جزئيات فني توليد خودروي مشترك سايپا و پروتون نهايي و روشن نشود، نمي‌توان قراردادي را منعقد كرد.
وي افزود: سايپا و پروتون به جزء ايران و مالزي، بازارهاي هدفي را نيز در كشورهاي ديگر دارند كه بايد سعي كنيم خودروي مشترك توليدي را در اين بازارها نيز عرضه كنيم، هم اكنون محصولات سايپا در آمريكاي جنوبي،‌ آفريقا، آسياي ميانه و خاورميانه عرضه مي‌شود.
فلاحي در پاسخ به اين سوال كه آيا در پروژه مشترك سايپا و پروتون توليد يك خودروي اسلامي جهت عرضه در بازار كشورهاي اسلامي مطرح است يا خير نيز گفت: تعبيري كه براي خودروي اسلامي به كار مي‌رود مبني بر توليد خودرويي است كه در آن از توان دو كشور بزرگ اسلامي يعني ايران و مالزي استفاده مي‌شود، ولي بازار هدف ما الزاماً بازار كشورهاي اسلامي نيست.

* توليد مشترك سايپا و پروتون جايگزين پرايد نمي‌شود

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا گفته بذرپاش، مدير عامل سابق سايپا مبني بر اينكه خودروي مشترك پروتون و سايپا جايگزين پرايد خواهد شد، عملي مي‌شود نيز اظهار داشت: خير، بحث جايگزيني مطرح نبوده است، فقط قرار است اين خودرو بخشي از فضاي صادراتي محصولات سايپا را در كشورهاي ديگر در اختيار داشته باشد زيرا مهم صادرات ارزش افزوده حاصله در شركت است.
وي افزود: خودروي مشترك ايران و مالزي جايگزين پرايد نمي‌شود ولي قطعاً زماني كه وارد بازار شود، بخشي از بازارهاي صادراتي ما را به خود اختصاص خواهد داد.
قائم مقام سايپا در مورد قيمت خودروي مشترك ايران و مالزي نيز گفت: اين محصول يك خودروي ارزان قيمت محسوب مي‌شود و جزء محصولات گران‌قيمت نيست زيرا خودروهاي با قيمت متوسط و گران، داراي بازار رقابتي سنگيني را در دنيا هستند و مزيت صنايع خودروسازي و قطعه‌سازي ما در توليد خودروهاي با قيمت پايين است، به همين دليل قيمت خودروي مشترك سايپا و پروتون پايين خواهد بود.
وي تأكيد كرد: همان طور كه مدل پايه مينياتور با قيمتي پايين‌‌تر از 10 ميليون تومان عرضه مي‌شود، خودروي مشترك ايران و مالزي نيز حتما محصولي ارزان‌قيمت خواهد بود.
وي در پاسخ به اين سوال كه آيا خودروي مشترك سايپا و پروتون با قيمت زير 10 ميليون تومان عرضه خواهد شد؟ گفت: تا زمانيكه تمام جزئيات پروژه مشخص نشود، قيمت‌گذاري كار درستي نيست ولي هدف‌گذاري انجام شده توليد خودروي ارزان‌قيمت است.
وي در واكنش به اين موضوع كه خودروي ارزان قيمت از نظر خودروسازان مختلف معاني متفاوتي دارد، اظهار داشت:طي 8 سال اخير ثابت كرديم خودروي ارزان قيمت محصولي است كه مردم توان خريد آن را دارند و طي اين مدت با وجود تورم موجود، قيمت خودرو را ارزان نگه داشتيم.
فلاحي ادامه داد: تمام ابزارهاي توليدي يك خودروي جديد دچار استهلاك مي‌شود كه اين هزينه‌ها بايد در حسابها منظور شود، به طور يقين خودرويي كه چند سال سابقه كار دارد قيمتش بيشتر از يك خودروي جديد است، علاوه بر اين، هزينه طراحي و توسعه محصول نيز رقم بالايي است كه در محاسبات قيمتي خودرو لحاظ مي‌شود، به همين دليل خودرويي كه ابتدا وارد بازار مي‌شود قيمتي بالاتر از زماني خواهد داشت كه چند سال از حضورش در بازار مي‌گذرد.
وي در واكنش به اين موضوع كه همزمان با مطرح شدن بحث توليد رانا توسط ايران خودرو، سايپا نيز بحث توليد خودروي مشترك با پروتون را مطرح كرد و حال كه توليد رانا با قيمت 10 ميليون تومان منتفي شده، سايپا نيز در مذاكره با پروتون به كندي عمل مي‌كند، گفت: ما احساس نمي‌كنيم كه با ايران خودرو در رقابت هستيم، آن هم رقابتي كه باعث ريشه‌زني يك پروژه شود.
وي تصريح كرد: برنامه‌هايي كه هر دو شركت دارند مستقل از يكديگر است و دليل كند شدن مذاكرات براي توليد خودروي مشترك با پروتون آن است كه همزمان با عرضه سه محصول جديد در بازار، سايت توليدي كاشان با ظرفيت توليد سالانه 150 هزار دستگاه خودرو نيز ايجاد شده و ممكن است اولويت تمركز نيروي كار ما در برخي مقاطع زماني تغيير كند.
فلاحي در پاسخ به اين سوال كه آيا شما مشكل تأمين نيروي كار داريد، گفت: هم از لحاظ سرمايه‌گذاري و هم از نظر تأمين نيروي كار ترجيح مي‌دهيم كه چند ده آباد داشته باشيم تا چندين ده خراب.

* احساس مطبوع خريداران مينياتور در پي تاخير در تحويل اين خودرو

وي در پاسخ به اين سئوال كه برخي كارشناسان معتقدند مشكلات مالي سايپا باعث تأخير در توليد مينياتور شده است، ‌آيا اين موضوع را قبول داريد؟ گفت: خير اينطور نيست. تأخيري در توليد مينياتور وجود ندارد و اين محصول در زمان مناسب خود به بازار عرضه خواهد شد.
فلاحي ادامه داد: هم اكنون فصل بسيار نامناسبي براي معرفي يك محصول به بازار است، معمولا فصل مناسب براي معرفي يك خودرو به بازار شب عيد است.
قائم مقام مدير عامل سايپا در واكنش به اين موضوع كه شما براي فروش مينياتور و عرضه آن در پاييز ثبت نام كرده‌ايد، گفت: محصول زماني كه به بازار مي‌آيد بايد بازار رونق داشته باشد تا كسي كه براي خريد خودرو سرمايه‌گذاري كرده است، احساس مطبوعي داشته باشد.
خبرنگار فارس پرسيد، يعني شما بدنبال ايجاد يك بازار كاذب براي مينياتور هستيد؟ فلاحي پاسخ داد: ما به همان قيمتي كه اين خودرو را پيش فروش كرده‌ايم، تحويل خواهيم داد. اين تأخير صرفا به منظور رضايت مشتري است نه گرفتن پول اضافي از خريداران.
وي در باره پيش فروش جديد مينياتور نيز گفت: اگر بازار اجازه دهد و ظرفيت فروش نقدي ما بيشتر از ظرفيت توليدي نباشد، سه ماهه دوم سال آينده مجددا پيش فروش اين خودرو را خواهيم داشت.

* توقف توليد پرايد در دستور كار نيست

فلاحي در ادامه در مورد توليد نيو بادي پرايد نيز اظهار داشت: اين خودرو در پروژه‌اي مستقل از پروژه فعلي پرايد توليد خواهد شد، پرايد فعلي در حال حاضر تمام استانداردهاي روز را پاسخگو است و هيچ ضرورتي براي كنار گذاشتن آن وجود ندارد.
وي افزود: ما ترتيبي اتخاذ كرديم تا پرايد بتواند استانداردهاي 55 گانه روز را پاس كند و كسي نمي‌تواند نسبت به توليد محصولي كه اين استانداردها را پاس مي‌كند، معترض باشد.
وي افزود: در توليد نيو بادي پرايد نيز قصد داريم رضايت مشتريان را داشته باشيم و به سليقه طيف جديدي از مشتريان پاسخ دهيم.
به گفته وي پرايد فعلي كماكان براي بازار صادرات و بازار داخل توليد خواهد شد و علاوه بر اين، براي سلايق جديد نيز محصولي جديد عرضه خواهد شد.
فلاحي در پاسخ به اين سوال كه پرايد فعلي تا چه سالي مي‌تواند استانداردهاي روز را پاس كند، اظهار داشت: چند سال است كه توانسته‌ايم استانداردهاي روز را پاس كنيم و اين خودرو مي‌تواند به لحاظ عملكردي استانداردها را سالها پاس كند ولي ما طوري عمل مي‌كنيم كه توليد و عرضه خودرو را خودمان مديريت كنيم.
وي تاكيد كرد: توقف توليد پرايد در دستور كار سايپا نيست.
وي در ادامه در مورد بحثهاي مطرح شده مبني بر خريد سهام زاگرس خودرو توسط سايپا نيز خاطر نشان كرد: بررسيها در اين مورد در حال انجام است و تاكنون خريدي انجام نشده است.
وي در مورد وضعيت نابسامان اقتصادي زاگرس خودرو و تمايل سايپا به خريد سهام اين شركت نيز گفت: اين مسائل در دست بررسي است و اميدواريم تا پايان سال در اين مورد به جمع‌بندي برسيم.
انتهاي پيام/م