1-   وضعیت نرم افزارها درایران به چه صورت می باشد :

درکشورها صنعت نرم افزار بسیار سرپاوجوان است وهنوزفرهنگ نرم افزاری دربین مردم کشورهاجایی ندارد میانسالان ما بانرم افزار وتکنولوژی روز ازجمله اینترنت کاملاٌ غریبه اند .هنوز بسیاری از اولویت شرکتها وفروشگاهااطلاعات خودرا به روش دستی روی کاغذ مدیریت می کنند وبه اهمیت ومزایای اتوماسیون اداری رایانه ای بدون کاغذ پی نبرده اند

1- مسایل مهم که درتحلیل ومهندسی نرم ا فزار نقش مهمی دارند:

الف علاقه مندیها ونیازهای مشتری :

فرض کنید یک مشتری می خواهد یک برنامه جهت صدور بیمه نامه ایجاد کند خوب این مشتری به شمامراجعه می کند وازشما می خواهد که برنامه برای اوطراحی وایجادکیند.

ابتدا مشتری فقط ایده رابه ماارائه می کند وما ازآن برداشتی اولیه خواهیم داشت مادرهنگام تجزیه وتحلیل نیازهای مشتری باید 2 نکته رادرابتدای کاردرنظربگیریم چون درکل مراحل تولید برنامه تاثیرگذارمی باشد

1-   چقدرهزینه برای تولید برنامه برنامه نیازداریم ؟

2-   برای انجام کاروتولید برنامه چقدر زمان لازم داریم ؟

مشتری هم ازنظربودجه وهم ازنظرزمانی ،محدودیت دارد

خلاصه اینکه درابتدای کاربامشاوره وجلسات اولیه ای که بامشتری داریم بایدبرسرزمان وبودجه به توافق برسیم .

1- زمان  (3 ماهه )        2-  بودجه  ( 2 )

2- برای اینکه بتوانیم نرم افزارهای بیمه ای راتحلیل کنیم وبشناسیم :

باید ابتدا مراحل تولید نرم افزار واجرای آن رابه صورت مختصر بدانیم تاهم بهتر نرم افزارها رابشناسیم ویازمانی که درجایگاه مشتری قرارگرفتیم بتوانیم به راحتی باگروه تولید نرم افزارصحبت کنیم ونرم افزار خوب وایده آلی رامطابق نیازهای واقعی خودمان دررابطه باسیستم بیمه ای طراحی وتولید وپیاده سازی کنیم وهزینه های اضافی وتکراری نکنیم

3-برا ی مشخص کردن زمان وبودجه برای پروژه دوحالت به وجود می آید :

1- درخواست تکراری : اگرپروژه ازقبل برای یک سازمانی انجام شده باشد مادیگرنیازایجادبه پروژه جدید نداریم ،مشکل ماحل شده است وفقط نیازیکسری تغییرات جزئی درگرافیک ونمادین ومتن های برنامه داریم .

2- درخواست جدید باشد: اگر پروژه کاملاٌ جدید باشد وماازقبل انجام نداده باشیم کارسخت ترمی شود چون تازمانی که اطلاعات کافی در مورد پروژه را نداشته باشیم نمی توانیم زمان وهزینه رابرآوردکنیم .

4- یک پروژه ناموفق نرم افزاری چگونه بوجودمی آید ؟

اشتباهی که اکثر انجام می دهند ،آن برآورد اولیه است یعنی برنامه نویسان قبل از تشخیص نیازواقعی اصل مشتری اقدام به تولید نرم افزارمی کنند . نیازهای مشتری راازذهن خود ساخته ودرنتیجه محصول مطابق آنچه درذهن مشتری است نمی باشد (پس پروژه ناموفق خواهد بود ) درنتیجه اشتباه عمده برنامه نویسان وتحلیل گران درتحلیل نیازهای مشتریان حدس وگمان است .

- یعنی حدس می زنند که اگر نرم افزاراینگونه ابشد وفلان امکان راداشته باشد بهتراست ،اما دردنیای واقعی که بامشتری روبرومی شویم واقعیت چیزدیگری رانشان می دهد .

- تحلیل کاملا باحدس وگمان متناقض است ، باید برای فهمیدن نیازهای مشتری باید درجلسات برنامه ریزی شده ای وزیاد ازمشتری سوالات وپرس وجوانجام دهیم تابتوانیم آنچه در ذهن اومیگذرد رابه واقعیت تبدیل کنیم وآنچه را که در ذهن اوغیرواقعی بود به واقعیت تبدیل کنیم .

- به عبارتی دیگر رابطه رودرو (face to face) بامشتری برای فهمیدن نیازهای آن امری حیاتی است .

- حدود 80درصد تولید نرم افزار خوب به تجزیه وتحلیل نیازها مربوط می شود .

5- روش انجام کاربرای تجزیه وتحلیل خواسته ها ونیازهای مشتری چگونه است ؟

مرحله اول : پس ازمراجعه اولیه مشتری یکسری سوالهایی درذهنمان ایجادمی شود دراین مرحله هرسوالی که به ذهنمان می رسد ازمشتری می پرسیم ودربرگهای مخصوص اینکاریادداشت می کنیم .

مشتری ازسوالات خسته می شود وشاید به بعضی ازسوالات نتواند جواب دهد راه حل این است که بعضی ازسوالات راگزینه ای طرح کنیم تاانتخاب کند بایدهمه مراحل کار رامکتوب کنیم وبه تائید مشتری برسد تابعدا اگرحرف خودراتغییرداد مسئولیتش بعهده مشتری باشد چون تغییرات همیشه هزیه برمی باشد ومشتری باید باتغییراتی که ایجاد می کند هزینه هم پرداخت کند .

مرحله دوم :یکی ازاشتباهاتی که گروهای برنامه نویسی دارند این است که فکرمی کنند بایدتمام مراحل تحلیل وتشخیص نیازمندیها رادرهمان اول کارانجام دهند سپس شروع به کدنویسی کل پروژه می کنند

ماباید ازتجزیه وتحلیل تکراری استفاده کنیم تاپروژه به تدریج بزرگ شود وهمچنین درهرمرحله هم تحلیل وهم کدنویسی داریم وبدین ترتیب به مرورنرم افزار تکمیل می شود ونیازهای مشتری راکاملاٌ مرتفع می کند .

6- اگرابتدا بخواهیم تحلیل کنیم وپس دورازمشتری شروع به کدنویسی کنیم نمودار به شکل زیرمی شود :

------


                      ؟؟؟


برنامه نویسی                                                                                                                                                                                    

                      هدف

طبق نمودار فوق به مرور هرچه جلوترمی رویم پروژه ماازآنچه که مشتری می خواهد فاصله می گیرد ودرنتیجه خروجی یانتیجه کار برنامه نویسی پروژه ای است که نیازهای مشتری رابرآورده نمی کند.

7- اگراستراتژی تکرار(تجزیه وتحلیل به همراه برنامه نویسی وتکرارآن )را استفاده کنیم نمودار به شکل زیرمی شود .

 


                                                                                                   تکرار اول اولین نمایش به مشتری                   

                                    مشتری نسخه بعدی ازبرنامه رامی بیند

                                    ونیاز                                                                 

هدف

دراین چرخه تکرار لیست نیازمندیها هربار تکمیل تر        مشتری پس ازدیدن اولین نسخه نیازهای خودرابهترتشخیص می دهد

می شود ومشتری ازنحوه کارآگاه ترمیشود.

                                                                

دراین حالت برنامه نویسی درهربارملاقات بامشتری درواقع یک نسخه ازسیستم را به مشتری تحویل می دهد

-         دراین حالت مشتری بعنوان یکی ازاعضای پروژه است .

-         این روال ادامه می یابد تااینکه نسخه نهایی تحویل مشتری می شود.    

-          

                                                                                                                                                  نرم افزار

                                                                                 نرم افزار

نرم افزار


                                       تکرار

                                     R-D-C-T))                                                                      R-D-C-T           طبقه اول

چهارمرحله اصلی تولید : 1- تشخیص نیازها 2- طراحی 3- کدنویسی 4- تست نرم افزار

درهرتکرارمراحل چهارگانه فوق انجام می شود وپس از پایان هرمرحله نرم افزار ما بزرگتروکاملترمی شودعلاوه برآن پیشرفت پروژه باتشخیص صحیح نیازها وآگاهی مشتری پیش می رود.

به عبارت دیگرهرتکرار درواقع خودیک پروژه کوچکی است .

موضوع درمورد مراحل تکامل نرم افزارهای بیمه ازسیستم های دستی تامکانیزه تحت وب

2-  ویژگیهای اصلی یک نرم افزارهای تولیدشده دربیمه :

1-   ایجاد یم سیستم مرکزی تحت وب که کلیه شعب به آن دسترسی داشته باشند

2-   دادن شناسه ورمزعبور به هریک ازافراد

3-   قابلیت پیداکردن رمزعبور برای کسانی که رمزعبورشان رافراموش کرده اند

4-   ایجاد کردن سطح دسترسی برای کسانی که وارد سیستم می شوند

5-   امکان پشتیبان گیری ازاطلاعات

6-   ایجاددیوارهای امنیتی درمقابل ویروسها

7-   امکان جستجویک موضوع خاص درسیستم

8-   امکان گزارشگیری ازموضوعات مختلف

9-   تغییرپوسته سیستم به سلیقه کاربر

10-قراردادن راهنمادرسیستم (برای استفاده درست ازسیستم)

     11- امکان ارسال نامه های الکترونیکی درسیستم (بین مدیران ،پرسنل وکارکنان)

     12- امکان ثبت ورودوخروج مدیران وکارکنان سیستم

     13- عضویت کاربران مهمان درسیستم

 14- ایجاداتاقهای گفتگو برای کاربران(برای بحث وتبادل نظر)

15- امکان درج نظرات وپیشنهادات کاربران (برای مدیران)

16-امکان اطلاع داشتن ازآخرین اخبارورویدادها ی سیستم برای کاربران

2- ویژگیهاوامکا نات ویانیازهای فرعی نرم افزارهای بیمه :

1-   سازگاری بااکثر مرورگرها

2-   داشتن محیطی کاربرپسندوآسان

3-   داشتن سرعت بالادربارگذاری صحفات (حتی درخطوط کم سرعت)

4-   داشتن امکانات جانبی برای کاربران ازجمله پست الکترونیکی شخصی درخودسیستم

5-   فضای اضافی به ازای زیادشدن کاربران وموضوعات مختلف درسیستم

6-   داشتن تیم پشتیبانی قوی

7-   پشتیبانی 24 ساعته

8-   داشتم راهنمای تصویری

3-مراحل رشدوتکامل نرم افزارهای بیمه ای درشرکتهای بیمه :

1- ابتدا بیمه نامه ها به صورت دستی درفرم های بیمه نامه ثبت ومهروامضاء وتائید می شود

2- به مروربه همراه پیشرفت علوم کامپیوترونرم افزار،نرم افزارهای جزیره ای وپراکنده برروی سرورهای مجزاومستقل ازهم پس ازتولیدنصب وراه اندازی شد.

3- بعدازآن به دلیل مشکلات نگهداری سرورها وتغییرورژن برنامه ها به صورت پراکنده،سرورهای تجمیع به وجود آمده اند

4- پس ازمدتی درده اخیر پافراترگذاشته و دیتاسنترهایی راه اندازی شده وکلیه اطلاعات ازطریق برنامه های تحت وب به صورت سراسری اجراوصدور وخسارت حسابداری بیمه ای انجام می شود.